כיצד מעצבים בית ספר
נכתב בתאריך: 15/02/11 , עודכן בתאריך: 17/02/20
כאשר ילדינו מבלים את רוב יומם בבית ספר, היינו רוצים להאמין שהמקום לא רק בטוח ומוגן, אלא גם מעניק להם אווירה נעימה. לשם כך בית ספר צריך להיות מתוכנן ומעוצב בהתאם
ילדינו מבלים בשנה קרוב ל-900 שעות בממוצע בין כותלי בית הספר. למעשה מגיל 6 עד גיל 18, הוא ביתם השני, ירצו או לא ירצו בכך.
לכן סביבת בית הספר אמורה לספק להם לא רק השכלה וביטחון או לבנות את אישיותם, אלא גם להעניק להם אווירה נעימה שתגרום להם נוחות מרבית , מרחב ותחושת חמימות.
עיצוב בתי ספר הוא אחד מהז'אנרים של עיצוב מבני ציבור. אדריכלים רבים, בעיקר משרדים גדולים, מתמחים בתחום זה.
מדי שנה רשויות מקומיות מקימות בתי ספר (בישראל מוקמים כמעט 80 בתי ספר חדשים בשנה), בהתאם לגידול במספר הילדים ולדרישת האוכולוסייה.
בתי ספר אלו, יסודיים או תיכוניים, אמורים לאכלס כמות ילדים שעולה על 1000 ילד בממוצע, ו-100 אנשי סגל לערך.
על פי כמות זו, נתאים את אופי תכנון המבנה. עבור הילדים נצטרך כיתות לימוד בהנחה ומדובר בתיכון הרי שמדובר בקרוב ל-8 כיתות לארבע שכבות גיל שונות, ספרייה, מרפאה, אולם התעמלות, אולם מוזיקה ואירועים, רחבת טקסים, חדרי צילום, חדר מחשבים, מעבדות, שירותים עבור כל שכבת גיל.
עבור הסגל נצטרך לתכנן חדר מורים, חדרי ישיבות, חדר מנהל, מזכירות, ועוד. על פי כל הסממנים נצטרך לפחות 4 בניינים, לא כולל אולם התעמלות.
כיצד מעצבים בית ספר?
עיצוב אדריכלות של בית ספר, כמו עיצוב בית רגיל דורש עיצוב פנימי וחיצוני. להבדיל מעיצוב פרטי, יש לשים דגש והקפדה על הנקודות הבאות:
- בטיחות
- נגישות לילדים מוגבלים
- שילוב של המבנים עם החצר
- הקפדה על עיצוב שמתאים לבני הגיל השוהים במקום
- מגרשי ספורט
- שמירה על הסביבה
- הפחחת עלויות
אם בעבר בתי ספר היו נבנים במבנה אחיד, חסר ייחוד (ויופי) משהו שהיה מזכיר מאוד מבנה הסתדרותי עטוף גדרות, הרי שכיום יש ניסיון להביא מעצבי פנים בעלי ראייה מודרנית לתיכנון המבנים. יש לכך 3 סיבות עיקריות:
- להתאים את בית הספר לסביבה בה הוא שוהה
- להעניק לילד תחושה שהוא בא למקום נעים ולא ל"בית סוהר" חס וחלילה.
- להבדיל מבעבר, כיום יש תחרות של בתי ספר על תלמידים, והיא מתחילה בגיל צעיר. ככל שבית ספר נראה טוב יותר, יותר הורים ירצו לשלוח אליו את ילדיהם.
אז כיצד מעצבים בית ספר בצורה שמתאימה למאה ה21?
אפשר למצוא מספר דרכי עיצוב של מבני בית ספר. לרוב בתי ספר ייבנו במבנה נמוך. הנטייה היא ליצור מבנה אחד של כיתות, בצורה שונה (מלבנית או עגולה) או ליצור מספר מבנים ובכך ליצור הפרדה אמיתית השכבות.
בתי ספר מודרניים נוהגים לקשט את עצמם בתקרות זכוכית וחלונות גדולים (להבדיל מבתי ספר ישנים, שנהגו כמעט ולא להשתמש בחלונות במסדרונות). חלונות אלו יוצרים תחושה של שיתוף בין האנשים שבחוץ לאנשים שבפנים.
הנטייה של אדריכלים היא לתכנן בנייה של המבנים כאשר במרכזם יש חצר וסביבם חצר. מה שמקנה אווירה הרבה יותר חופשית. אופציה אחרת, היא ליצור חצר רב תכליתית בין המבנים, אליה מתנקזים כל התלמידים.
את המסדרונות נוטים לעצב בציורי קיר (של תלמידים או ציירים מקצועיים), תמונות ואביזרי אומנות של בית ספר. המסדרונות יהיו רחבים על מנת לאפשר תנועה חופשית ונוחה של התלמידים.
החצר תתכונן כך, שהיא תאפשר מצד אחד משחקים של כל קבוצות גדולות בצורה נוחה וכן מקומות התבודדות לתלמידים או זוגות. בבתי ספר של ילדים קטנים, החצרות יכללו משחקים שונים.
בניגוד לעבר, כמעט ולא נמצא סביב בתי ספר מודרניים, גדרות ברזל גבוהות אלא גדרות מקושטות, גדר צמחייה, שוב כדי לא להקנות אווירה לא נעימה.
התחרות במערכת החינוך הן בתוך החינוך הממלכתי והן בין חינוך ציבורי לפרטי, מביא סוגי עיצוב שונים, במטרה למשוך הורים לרשום את ילדיהם בבית ספר שנראה טוב יותר