במשך שנים רבות, הסגנון הפרובנסי נתפס כרומנטיקה כפרית רכה, המתאימה לבתי נופש בצרפת, לבתי אבן בגליל או לוילות בכרמים. אך בשנים האחרונות, יותר ויותר לקוחות עירוניים מבקשים להכניס את הרוח הזו, חמימה, שורשית, רגועה אל תוך בתים מודרניים. השאלה היא לא רק איך לעצב בסגנון פרובנסי, אלא כיצד לתרגם אותו להקשר עירוני עכשווי מבלי לאבד את האופי, מבלי להפוך אותו לסטיילינג ריק מתוכן.
כתבה זו עוסקת בתכנון ובעיצוב של בית מודרני בסגנון פרובנס, נבחן את העקרונות המנחים שמאפשרים לאדריכל לאזן בין שפה סגנונית לבין הצרכים של משפחה עירונית מודרנית. נצלול גם לפרטי החללים. המטבח, הסלון, פינת האוכל ונבין כיצד כל אחד מהם הופך לביטוי אותנטי של אותו מפגש בין קווים נקיים לרוך טקסטורלי.
כשסגנון פוגש קונספט תכנוני: הגדרה מחדש של פרובנס
כאדריכל, אני שואל לא רק "איך זה ייראה", אלא גם: איך ירגיש מי שייכנס לפה? איזה קצב חיים החלל הזה משרת? האם השפה העיצובית מתאימה לצרכים של מי שגר בבית או רק לפנטזיה?
פרובנס הוא לא טפט פרחוני ולא ידית פליז. הוא הלך רוח. של שקט, קשר לאדמה, תחושת זמן איטית. התרגום האדריכלי לעיר עובר דרך יצירת קונטרסט חכם בין קווים מודרניים וקשיחים לבין חומרים "חיים", לא מושלמים. לא בהכרח עץ, אלא עץ שיראו בו את העיניים. לא בהכרח אבן טבעית, אלא מרקם שמרגיש כאילו נוצר ביד. בתוך קונטקסט של בנייה רוויה, נדרש דיוק כמעט טקטוני כדי לשמר את התחושה הזו.
המטבח: בין מלאכה למינימליזם
האופן שבו אנו מתכננים מטבח כיום הוא הרבה מעבר לשאלה של ארונות וכיריים. המטבח הוא זירת החיים המרכזית מקום שמתקיימת בו אינטימיות יומיומית לצד פרקטיקה מדויקת. כשבוחרים לעצב מטבח פרובנס בתוך בית מודרני, אין מדובר בהעתקה סגנונית אלא בפרשנות חכמה שמבינה הקשר. אנחנו לא מייבאים כפר צרפתי לעיר, אלא מייצרים שפה שמצליחה להחזיק את שניהם יחד: חמימות ואיפוק, חומריות עשירה ופשטות צורנית.
נקודת המוצא היא תפיסת המטבח כרהיט. במקום תכנון קווי־ייצור שבו הארונות "נדבקים" אל הקירות, המטבח הפרובנסי נבנה כשכבה נוספת בחלל אי שמעוצב כמו שידה עומדת בפני עצמה, חזיתות שנראות כאילו נגרו ביד אמן, פרטים קטנים כמו קרניז עדין או חריטה שטוחה שמוסיפים תחושת עומק בלי להפוך לדקורטיביים מדי. המשטחים עצמם עץ אלון משוח, גרניט טבעי, או אפילו קוריאן בגוון מעושן כולם עובדים יחד כדי לייצר את התחושה הזו של "מטבח עם נשמה".
אבל פרובנס אינו עוצר בנגרות, אביזרים משלימים לא מצועצים אלא כאלה מחיי היום היום מכניסים אותנטיות והתאורה ממלאת תפקיד מרכזי. גופים תלויים מעל האי, מחומרים חמים כמו זכוכית מעושנת או ברזל דק, מעניקים ממד נוסף של חמימות. גם הנראות של מכשירי החשמל נלקחת בחשבון: תנור אינטגרלי בקווים נקיים, מיקסר מוסתר, מדיח שקט. כולם נעלמים בתוך מעטפת שמבקשת לא להציג את עצמה כטכנולוגית אלא כביתית.
זהו איזון עדין, ולעיתים קשה להשגה: איך לייצר נוחות עירונית מבלי למחוק את המגע האנושי? איך לא לגלוש ל"סגנון רומנטי" מנותק, אלא ליצור מרחב שמזמין אל תוכו שגרה אמיתית בישול, בלגן, קפה של בוקר. במובן הזה, מטבח פרובנס עכשווי מצליח להציע חלופה מעניינת למטבח המודרני ה"קר" מבלי לוותר על קדמה, סדר וניקיון צורני.
הסלון: תכנון של חוויה, לא של סלף-דקור
בהקשר של בית מודרני, הסלון אינו עוד חדר תחום, אלא חלק מחלל פתוח, לעיתים בלתי מוגדר, שלוקח על עצמו פונקציות מרובות. ישיבה, אירוח, צפייה, לפעמים גם עבודה. דווקא מתוך הטשטוש הזה, נולדת הזדמנות לתכנן חלל שמעצב התנהגות, שמגדיר מקצב, שמשרה אופי.
הגישה התכנונית הנכונה כאן אינה מבוססת על קירות או דלתות, אלא על תיחום רך וזורם. שטיח גדול שמעגן את הספה, מגדיר את אזור הישיבה ומחבר בין הרהיטים. ספרייה פתוחה שניצבת בין הסלון לאזור אחר בבית יכולה לשמש כמחיצה שאינה חוסמת את המבט אך יוצרת היררכיה תחושתית. גם שימוש בחומרים כמו קיר מחופה טיח מינרלי בגוון חם תורם לתחושת עומק ומיקוד, מבלי לייצר כובד.
הרצפה מהווה נדבך חשוב ביצירת המשכיות תחושתית: עץ אלון בהיר מעניק תחושת חום שקטה, או לחלופין אריחים במראה אבן שחוקה כאלה שמספרים סיפור חומרי מתמשך, מבלי להתחרות בשפה הנקייה של שאר הבית. כשאותם חומרים חוזרים גם בפרטי נגרות או בגופי תאורה, נוצרת שפה אחידה, לא מעוצבת מדי, אלא כזו שמרגישה נכונה.
התקרה, לא פחות מהקירות, היא מרחב שאדריכל יכול לעצב דרכו תחושת מקום. אם קיימת האפשרות לקורות עץ גלויות אפילו אם אינן קונסטרוקטיביות מתקבל ממד נוסף של חום ואותנטיות. גם קורה אחת, מונחת במכוון מעל אזור הישיבה, יכולה להכניס נוכחות שמארגנת את המבט מבלי להכביד.
פינת האוכל: מקום לשבת בו לא רק לצלם אותו
פינת האוכל בעיני אדריכל, צריכה להיבנות לא סביב קומפוזיציה אינסטגרמית, אלא סביב החיים עצמם. לא סצנה מבוימת, אלא סצנה מתמשכת של משפחה, אורחים, רעש של כלים, שיחות שמתארכות לתוך הלילה, ילדים שמציירים על מפה מתקפלת. כל אלה צריכים להילקח בחשבון עוד בשלב התכנון.
השולחן, אם כן, לא צריך להיות מושלם. להפך הוא ראוי שיהיה חי, לא מבריק, כזה שאפשר לראות בו את הזמן שעבר, אולי אפילו שריטה או כתם שהפכו לחלק מהזיכרון. גובהו, יחסיו עם הספסלים או הכיסאות שסביבו ואפילו המיקום בחלל. כולם מרכיבים של חוויית השימוש.
התאורה שמעל לא צריכה להיות בהכרח מדודה וסימטרית. דווקא שני גופים שונים, בגבהים או בחומרים, יכולים להעניק תחושת טבעיות מחושבת, כזו שמייצרת עניין מבלי להיראות מתאמצת. גם הקיר שסמוך לשולחן הוא מרחב לביטוי אישי לא חייב להיות לבן או ריק. אפשר לשלב קונסולה אקלקטית, ויטרינה עם סיפור משפחתי, או קומפוזיציה של צלחות עתיקות.
האביזרים להלבשת בית כשכבות של סיפור
כמו בכל חלל, גם כאן האביזרים לא אמורים "להלביש" את הבית אלא לעגן אותו. טקסטיל שמונח על השולחן או הכיסאות צריך להרגיש טבעי. פשתן, מוסלין, בדים מעושנים שלא נראים כאילו יצאו זה עתה מהחנות, אלא כאלה שנמצאים שם כבר שנים. הם מביאים איתם שקט.
גם באמנות לא לבחור לפי פלטת צבעים אלא לפי זיכרון. ציור שמן קטן, מסגרת עץ ישנה, צילום שחור־לבן ממקום שבו עוד לא היינו. אלה יוצרים רובד רגשי שמחבר את הסגנון לפרשנות אישית. וחפצים שימושיים- כמו כד קרמיקה גדול, נר בתוך כלי אבן מחוספס, או כף עץ ישנה שתלויה כמו תזכורת יומיומית הם אינם תוספות. הם הלב של הבית.
לסיכום בתכנון בית מודרני ברוח פרובנס, האתגר האמיתי הוא לא בהעתקת סמלים אלא ביצירת סיפור עקבי. כזה שיאפשר לדיירים לגור בעיר, להרגיש שייכות ולחוות את השקט של דרום צרפת בלי לטוס לשם. האדריכלות אינה רק אומנות החלל אלא אומנות התרגום. היכולת לקחת תחושה ולהפוך אותה למרקם, לקיר, לפריט ובעולם שבו הבתים נעשים דומים זה לזה דווקא היכולת לספר סיפור ייחודי, לא מלוטש מדי, אישי היא זו שהופכת חלל לבית.
מאז רשם תומס אדיסון את הפטנט הראשון על נורת ליבון חשמלית ב-1879, המציא העולם שוב ושוב נורות חדשות מבוססות חשמל המאפשרות להאיר את הבית ואת המשרד.
במאמר...