אדריכלים
» מאמרים וחדשות
» האם אתה נגיש ללקוחות שלך
האם אתה נגיש ללקוחות שלך
נכתב בתאריך: 28/11/13
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לשנת 2013, כ 18% מכלל האוכלוסייה במדינת ישראל
מוגדרים כבעלי מוגבלות על סוגיה השונים: פיסית, חושית או נפשית, אשר נגרמה מסיבות שונות, החל מלידה, תאונות, מחלות וזקנה כמובן.
מאחר שאנו מדברים על עסקים זאת אומרת שיתכן שאנו מפספסים פוטנציאל עצום של לקוחות וזאת לאחר שיצאנו מנקודת הנחה שאנו רגישים לאותו נתח
אוכלוסייה ולא מבצעים את הכל על מנת להכניס רק עוד כסף לקופה אלא להתאים את העסק לדרישות החוק להתחשב בזולת והוכח שעסק נגיש הוא עסק שמכניס יותר! וכדאי לזכור שגם אימהות עם עגלת תינוק או אדם עם מוגבלות זמנית משתייכים לאותם לקוחות עם מגבלה.
לתחום הנגישות הצטברו מס' תקנות נוספות כחלק מהחוק והאכיפה בהם נהפכה בימים אלה לקפדנית ומבוקרת יותר וזאת לאחר התוספת האחרונה, אשר פורסמה ברשומות "תיקון מס' 11 לחוק השוויון, המתייחס לתקנות נגישות השירות.
התיקון מאריך בשנתיים, לגבי גופים פרטיים בלבד, את התקופה, לגביה ניתן לקבוע בתקנות החלה הדרגתית של חובות נגישות השירות.
כעת, החובה לבצע נגישות שירות תחול במלואה על גופים פרטיים ביום 1 בנובמבר 2017 (לעומת 2015 לפני התיקון) ".
התיקון מאריך בשנתיים, לגבי גופים פרטיים בלבד, את התקופה, לגביה ניתן לקבוע בתקנות החלה הדרגתית של חובות נגישות השירות.
כעת, החובה לבצע נגישות שירות תחול במלואה על גופים פרטיים ביום 1 בנובמבר 2017 (לעומת 2015 לפני התיקון) ".
מה היא נגישות בעסק?
נגישות לנכים, הינה גישה מלאה לכל אדם המעוניין ו/או זקוק לשירות או הנאה מבית עסק שנותן את שירותיו לכלל האוכלוסייה ללא כל קשר והבדל למין, דת, גזע, גיל או מגבלה גופנית.
על מנת ליישם את הנגישות אנו צריכים להתייחס למספר תחומים בסיסיים שמקורם בעיצוב העסק ובהדרכת העובדים וההטמעה של הנושא לטובת לקוחות בעלי מוגבלות.
להלן חלק מהתחומים הנחוצים להיות נגישים-
- חניית נכים- בעסקים עם חניון נקצה את החניות הקרובות והנגישות ביותר לטובת חניית נכים כולל שילוט תואם והתאמה לסוגי רכבי הנכים.
-
דרכי גישה- דרכי גישה עד לפתח העסק ללא מכשולים בהתאמה למוגבלות בניידות וראיה לדוגמא -נתיב בשיפוע תקין, שיפוע לעליה במידה ויש מדרכה, נתיב לא מחוספס או משובש ותאורת לילה.
- מדרגות/רמפה במידה וישנם מדרגות להתאים אותם ברוחב והשיפוע המתאים כולל מעקה מאחז יד, לגשר על הבדלי גובה במידה ויש מדרג.
- דלת הכניסה- חשוב מאוד למנוע מדרגה בכניסה, לשמור על מפתח כניסה תקין שיותאם לכיסא גלגלים, במידה הדלת מזכוכית שקופה להשאיר סימון במדבקה כניסה למנוע התקלות של כבדי ראיה.
- שירותי נכים- אחד המרכיבים החשובים והנחוצים ולשם כך יש להתאים שילוט הכוונה תואם, רוחב מפתח הכניסה, מאחזי יד בגובה תקין, דלת הכניסה לשירותים שתפתח כלפי חוץ, מיקום האסלה ומיקום הכיור.
- שילוט- יש להתאים שילוט לשלושה תחומים הכוונה לחנות ולמקומות בחנות כגון יציאת חירום ושירותי נכים, אזהרה לדוגמא מכשול, מדרגה וזיהוי שילוט חניית נכים, שירותי נכים וכד'.
מחפשים אדריכלים באזור המרכז ? לחצו כאן לרשימה - אדריכלים במרכז
בעסק חדש אנו יכולים, חייבים ומומלץ להכניס בתכנון מבנה העסק הנגשה לכולם שלא נפגע באף אדם וכמובן להגדיל את פוטנציאל העסק לכל לקוח ולקוח.
בעסק קיים הנושא יותר מורכב ודורש גם עלויות שינוי והפסד של מקום אשר בדרך כלל בא על חשבון שטח המכירה בחנות ולמרות זאת התוצאה משתלמת כי בממוצע בכל משפחה שישית ישנו אדם בעל מוגבלות ולכל משפחה ישנם עוד קרובי משפחה וחברים שהרגישות שלהם לנושא גדולה יותר וכך כל הנושא של נגישות מתחבר באופן ישיר לחוויית קנייה ולכך שהמחיר אינו השחקן הראשי וכפי שאנו יודעים חוויית קניה ושירות מנצחים את המחיר לאורך זמן.
בעסק קיים הנושא יותר מורכב ודורש גם עלויות שינוי והפסד של מקום אשר בדרך כלל בא על חשבון שטח המכירה בחנות ולמרות זאת התוצאה משתלמת כי בממוצע בכל משפחה שישית ישנו אדם בעל מוגבלות ולכל משפחה ישנם עוד קרובי משפחה וחברים שהרגישות שלהם לנושא גדולה יותר וכך כל הנושא של נגישות מתחבר באופן ישיר לחוויית קנייה ולכך שהמחיר אינו השחקן הראשי וכפי שאנו יודעים חוויית קניה ושירות מנצחים את המחיר לאורך זמן.
הנגישות באה לידי ביטוי לא רק במבנה ובעיצוב אלא גם בסידור החנות לדוגמא הצבת סטנדים במעברי מכירה יוכלו להיות רק במידה שהמפתח לאחר הצבת הסטנד לא יקטן מרוחב של 125 ס"מ, בשונה מחנויות אופנה שמספיק רק רוחב של 100 ס"מ, אומנם הסטנדים מוכרים אך חשוב להציב אותם במקומות שהיו רלוונטיים לכולם ולא יהוו הפרעה, מפתחי קו הקופות וגובה הקופות בהתאם, על מנת שגובה שולחן הקופה ועמדת הקופה הראשית יהיה בין 80-90 ס"מ.
ככל שנשים לב ונהיה יותר ערניים כך גם יהיו העובדים וכך תרוויחו גידול במכירות בזכות קהל לקוחות עצום שלא כולם חשבו עליהם עד הסוף.
נכתב על ידי חזי גור מזרחי אדריכל עסקי ב HGM אדריכלות עסקית וסמנכ"ל ברשת מזון קמעונאית