myarchitect.co.il

מדריך עיצוב חנויות



חנויות כיום אינן רק מקום בו אנו הולכים לקנות, אלא הן מקום בו יכולים לבלות שעות. זו הסיבה בגללן בעלי חנויות שמים דגש נרחב לעיצוב החנות שלהן


עיצוב חנויות, כמו מרבית תחומי העיצוב האחרים, זכה לעדנה כלכלית רבה בשני העשורים האחרונים. ההבדל המשמעותי באמת אולי בין עיצוב חנויות לסוגי עיצוב אחרים הוא החשיבות הפרקטית שנושא עיצוב חנויות מוצלח, בין אם ברמה התפקודית של בית העסק (עד כמה נוח למוכר למכור) ובין אם בחווית הקניה של הלקוח (עד כמה הקונה ירצה לקנות).

בשורות הבאות נתייחס לכמה עצות חשובות, וגם כמה מיתוסים מבוססים פחות, בתחום של עיצוב חנויות.

עיצוב חנויות
עיצוב חנויות= עיצוב פנים?!

אכן, עיצוב חנויות כולל הרבה מאוד עיצוב פנים, אולי אפילו בעיקר עיצוב פנים.

עם זאת, לא בכדי רוב העוסקים בתחום של עיצוב חנויות בישראל הם בעלי השכלה אדריכלית מלאה.

מלבד האספקטים החוקיים, הדורשים במקרים רבים תוכנית ואישור אדריכל להגשה לדיון בוועדת הבינוי המקומית (למעשה כל פעולה שתשפיע על חוץ החנות, החל משינוי שלט וכלה בפתיחת חלון), קיימים עוד כמה וכמה שיקולים שנותנים עדיפות בצורה ברורה אדריכל מנוסה בעל היכרות עם עיצוב פנים וחוץ כאחד על פני מעצב פנים בלבד.

ראשית, כפי שכבר רמזנו, חלקים נכבדים של עיצוב חנויות קשורים למעשה לחוץ החנות: השילוט המתאים, עיצוב החזית (חלונות ראווה אל מול פתחים קטנים, שלטים צעקניים אל מול שילוט מסוגנן ומאופק יותר, ועוד ועוד).

שנית, פעמים רבות עיצוב חנויות יעיל באמת דורש מידה זו או אחרת של שינוי המפרט הפנימי של החנות, כמו הוספה/הסרה של מפלסים, בניית קירות פנימיים ועוד.

מומלץ בחום לפנות לאדריכל מומחה עיצוב חנויות, שכן כמו בכל נושא מעין זה אין חכם (ויעיל) כבעל ניסיון.

נקדים ונציין כי עלותו של עיצוב חנויות משתנה מאוד, בהתאם לעלות העבודה. התכנון על ידי אדריכל, כולל תוכנית מפורטת, ובמקרה הצורך גם הגשה לאישור של הוועדה המקומית לתכנון ובניה, יעלו בין 15 (באם מדובר בתכנון פנימי בלבד, ללא שינויים הדורשים פרוייקטי בניין) לבין 30 (כולל התאמה על ידי מהנדס) אלף ש"ח.

עלות העבודה עצמה תשתנה מאוד גם היא, החל מ20 אלף ש"ח (עבודות שיפוץ קוסמטי, צביעה קלה וכו') ועד כמיליון ש"ח לחנות קטנה עד בינונית (!), בייחוד אם מדובר בשינוי המפרט הפנימי, עבודות תשתית וכו'.


עיצוב חנויות- נקודות חשובות

לעניות דעתו של כותב שורות אלה, שני השיקולים העיקריים בזמן עיצוב חנויות צריכים להיות יעילות ומיתוג.

"יעילות" - חשוב לשים לב ולא להתפשר על נוחות הקניה, כולל גישה יעילה לאזורי אחסון לבקשת הלקוח, נקודות שירות ותשלום נוחות, תכנון "מסלול קונה" נוח (כך שהלקוח לא "ילך לאיבוד", ויעבור על כמה שיותר מוצגים בכמה שפחות זמן), וחשוב מכך (אף שמקרים רבים בעלי חנויות מתעלמים מכך)- "נוחות ויזואלית".

נוחות ויזואלית פירושה מניעת מצב של "רוויון יתר", שיכול בקלות להפחיד קונים. במקרים רבים כל המרבה גורע, שכן חנות מלאה מידי יוצרת ברוב הנבדים לפי מחקרים בארץ ובחו"ל תחושה של המוניות וחוסר איכות.

מיתוג - חייב לבוא רק לאחר שיקולי הנוחות, וכאן המטרה היא ליצור תחושה או אסוציאציה מיוחדת שיעניקו היקשרות של הלקוח לחנות או לרשת לטווח ארוך, ויעשירות (ברמה הרגשית, ולרוב גם בצורה לא מודעת) את חווית הקניה.

אחת מאסטרטגיות המיתוג הנפוצות ביותר בשימוש היא יצירת תחושת אקסקלוסיביות, שגם היא, כמו הנוחות, בדרך כלל תושפע לטובה דווקא ממיעוט מוצרים בתצוגה.



14/09/2010    המאמר עודכן בתאריך 06/09/2012    myarchitect.co.il
פורום אדריכלות

© זכויות יוצרים – מאמר זה מובא על ידי אתר myarchitect.co.il, הינו בבעלותו הבלעדית והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש המפורטים באתר. למען הסר ספק, מובהר בזאת כי אין לצלם ו/או לשכפל ו/או להעתיק ו/או לפרסם ו/או להעביר מאמר זה, או חלקים ממנו, לאף גורם. הפרת האמור לעיל בכל אופן או צורה אסורה בהחלט. בעלי המאמר יפעלו וינקטו בכל הצעדים המשפטיים העומדים בפניהם בכל מקרה של הפרה של תנאים אלו. במידה ואתם מעוניינים להשתמש בתכנים או חלק מהם – פנו אלינו דרך טופס יצירת קשר


קהילת אדריכלים - בואו הצטרפו
Copyright © 2019 myarchitect.co.il כל הזכויות שמורות
אתר אדריכל שלי מציע אדריכלים ומעצבי פנים, ברחבי הארץ - לכל פרוייקט, מכל סוג.
מחפשים מעצבי פנים מומלצים? מלאו את הטופס וקבלו הצעות
אנחנו עובדים עם אדריכלים אמינים ומקצועיים בישראל - השאירו פרטים ונדאג שתעבדו הטובים ביותר

שם מלא:
טלפון:
אימייל:
יישוב:
אנחנו לא נשלח אליך SPAM לאימייל, המספר יעבור לספקים מומלצים בלבד!